De keuringsdienst van waarde over whey eiwitten
Wij zaten gister voor de buis om de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over Whey eiwitten te kijken! Jullie ook? Hieronder lees je een kort verslag over de aflevering en wat op en aanmerking van ons zelf.
Verslag van de aflevering
De aflevering begon met een zeer goede vraag van een groep rugbyers. Waar worden de eiwitshakes van gemaakt? Waar komt het vandaan? En wat is het eigenlijk voor spul.
Zoals iedere uitzending wordt er gebeld naar bedrijven, er worden goede maar ook slechte antwoorden gegeven op verschillende vragen. Tijdens het bellen komen ze er achter dat wei een rest product is van kaas en gaan daarom naar een kaasboer toe om te kijken hoe dat precies zit.
In melk zitten twee soorten eiwitten, de ene wordt kaas en wat overblijft is de wei, wordt er tijdens de kaasbereiding uitgelegd.
Johnny Fernand, die we kennen als Personal Trainer van Filemon, wordt gevraagd of er de wei-productie mag worden gekeken. Ook nog wat andere producenten wordt het zelfde gevraagd. De ene wil liever geen “pottekijkers” de andere zijn heel open en nodigen de Keuringsdienst van Waarde uit.
Je ziet nu meer van het kaasbereidingsproces. Vroeger werd wei gebruikt voor de varkens zegt de boerin. Nu is het een belangrijk product, dat tegenwoordig zelfs bijna net zo veel waard als de kaas.
De keuringsdienst gaat op bezoek bij Friesland Campina om te zien hoe wei wordt geproduceerd. Het proces wordt nog een keer uitgelegd. Door het aanzuren van de melk klonteren de casseine eiwitten en die kun je dan scheiden van de wei.
Terug naar de boerin. Die zegt dat in principe alle wei hetzelfde is. Er wordt nu met verschillende producenten en verkopers gesproken. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen al die potten en merken whey?
Twee producenten hebben toch liever niet dat er gefilmd wordt bij hun proces. Er wordt gezegd, de productie van de potten poeders blijft verborgen, maar wie niet sterk is moet slim zijn. Gekke opmerking en als je het aan ons vraagt, een beetje stemmingsmakerij, in de volgende shot gaan ze op bezoek bij La Vitella, een weiproducent en ze zijn net bij Friesland Campina geweest. Allebei geen kleine spelers in de weiproductiemarkt.
Bij La Vitella wordt er gevraagd, waarom deze markt zo geheimzinnig is. De producent antwoordt met; geen idee, misschien is het proces gewoon te simpel. Ze gaan nog even door over de vraag waarom iedereen zo geheimzinnig is. De producent zegt misschien heb je dat aan jezelf te danken. De keuringsdienst is natuurlijk een prachtig programma, maar soms kunnen ze dingen wel zo knippen of uitvergroten dat een bedrijf in een slecht daglicht komt te staan.
De producent legt iets later nog uit wat de verschillen zijn, smaakstof, verdikkingsstof, eigenlijk niet meer. Toch verschillen de prijzen van verschillende whey poeders veel. Dat komt vooral door andere kosten zoals marketing zegt de producent. Spieren worden niet groter van marketing merkt de presentator terecht op.
Er wordt met een voedingsdeskundige gesproken, die vertelt wanneer en waarom je eiwitten moet gebruiken. Je kan het overal uit halen. Het bijzondere van wei is alleen dat het heel snel door het lichaam wordt opgenomen.
Hierna volgt een grappige of misschien wel treurige scene. Een sportdiëtiste zegt dat je net zo goed chocomel kan drinken om aan je eiwitten te komen. De eiwit gehaltes zouden het zelfde zijn. Twee glazen chocomel geven ongeveer 15g eiwitten terwijl een gemiddelde shake al snel naar de 30g eiwitten gaat. Een beetje gekke opmerking dus. Het onderzoek waar de vrouw het over heeft is ooit gedaan door de University of Connecticut’s Department of Nutritional Sciences, hier werd chocomelk niet vergeleken met whey eiwitshakes, maar met een sportdrank. Ook ging het in dit onderzoek niet alleen over spierherstel maar ook over bij weer aanvullen van energie reserves. En ja, in de chocomelk zit zoveel suiker dat dit inderdaad je energie reserves weer op pijl brengt.
Al met al, met een klein beetje uitleg best een leuke aflevering waarin Nederland wat meer te zien heeft gekregen over de producten die wij verkopen.
Wij zijn wel erg benieuwd, wat is jullie mening hierover?